Finnhits - teatteritehtävät

  1. Henkilöistä:

Jorma, Mira, Lissu, Seija, Kale, Minna ja Juhis

Keiden elämästä näytelmä kertoo? Ketkä ovat päähenkilöitä ja ketkä ovat sivuhenkilöitä?

  1. Minkälaisia pyrkimyksiä eri henkilöillä on? Mitä tarkoitusperiä (motiiveja) heidän pyrkimystensä taustalla on?
  2. Millaisia esteitä henkilöiden pyrkimykset kohtaavat (olosuhteista johtuvia, muista henkilöistä johtuvia, ongelmista johtuvia?)
  3. Millaisia sisäisiä jännitteitä henkilöillä on? Millaisia jännitteitä henkilöiden välillä on?
  4. Miten henkilöt pyrkivät voittamaan esteet? Millaisin seurauksin?
  5. Millaista näytelmän kieli on? Miten kieli vaihtelee eri henkilöillä? Mitä kieli kertoo heistä?

  1. Finnhits ja teksti
    Näytelmän teksti perustuu Kari Hotakaisen novellikokoelmaan Finnhits.
    Kirjailija kertoo näytelmän käsiohjelmassa näin: ”Nämä pikkujutut saivat alkunsa eräästä tilaustyöstä. Piti kirjoittaa parikymmentä tosilyhyttä juttua olutpullojen etiketteihin. Projekti oli mukava, ja idea lyhyistä jutuista jäi alitajuntaan muhimaan. Vuonna 2006 tein huvikseni itselleni testikysymyksen: voiko sanoa riittävästi vaikka käytössä on vain sata sanaa? Yritin. Syntyi Finnhits. Väläyksiä, kohtaamisia, elämäkertoja, tunnelmia. Välipuheita, repliikkejä, jotain sellaista joka tulee mieleen seurassa mutta jota seurassa ei uskalla sanoa. Kävi mielessä että joku voi näitä sitten lukea saunakammarissa tai ulkohuussissa. Ei käynyt mielessä että oikein teatterilavalla. Elämä on ihmeellistä.”
    Miten lyhyet tekstit mielestäsi toimivat näytelmässä?
  2. Lue Kari Hotakaisen novellikokoelmasta ensimmäinen ja viimeinen novelli. Ne ovat myös näytelmän aloitus- ja lopetustekstit.
    Mitä lisämerkityksiä niihin syntyy, kun ne ovat osana näytelmää?
  3. Valitse yksi seuraavista Kari Hotakaisen novelleista (tai lue kaikki):
    s. 8 Tuli kortti kaukaa.
    s. 12 Loppiaisena tulee neljä vuotta siitä
    s. 20 Taivas se oli kuin silkkiä vaan
    Millainen on novellin minä-kertoja? Mihin novellin huumori perustuu? Millainen on novellin käännekohta?
  4. Finnhits ja musiikki
    Käsiohjelmassa radion musiikkitoimittaja Jake Nyman kertoo, että vuosin 1975-1979 Musiikki-Fazer julkaisi 10 Finnhits-kokoelmalevyä, joita televisiomainonnan siivittäminä myytiin valtavat määrät. Niistä peräti kahdeksan Finnhits-kokoelmaa nousi albumilistan ykköseksi. Näiltä levyiltä näytelmässä kuultavat kappaleet on poimittu ja hämeenlinnalainen Antti Paranko on sovittanut ne teatterille.
  5. Finnhits ja koreografia
    Koreografian näytelmään on tehnyt koreografi, tanssipedagogi ja ammattitanssija Sari Louko. Miten tanssit ja liikkuminen tukee tarinaa / lauluja? Minkä kappaleen koreografia jäi erityisesti mieleesi? Miksi?
  1. Perinteinen draaman kaari
  1. Johdanto, lähtöasetelma = Katsojat saavat käsityksen missä tilanteessa ollaan, ketkä ovat keskeisiä henkilöitä ja millaisia näytelmän henkilösuhteet ovat.
  2. Kehittely = Juoni ja henkilösuhteet mutkistuvat. sankarin tielle nousee esteitä, ristiriidat kärjistyvät.
  3. Huippu = Juoni saavuttaa toiminnallisen lakipisteensä: ristiriidat purkautuvat, ratkaiseva tieto saattaa aiemmat tapahtumat uuteen valoon.
  4. Taantuma = Jännityksen purkautumisen jälkeen avoimiksi jääneet kysymykset saavat vastauksensa, henkilöt eivät juurikaan voi enää vaikuttaa tapahtumien suuntaan.
  5. Loppu = Katsojille voidaan kertoa, miten elämä järjestyy tapahtumien jälkeen ja miten ristiriitojen laukeaminen vaikuttaa henkilöiden elämään.

Miten tämä kaari näkyy Finnhitsissä – vai näkyykö?

  1. Ohjaaja Sakari Kirjavainen kertoo käsiohjelmassa näin: ” Yhteinen nimittäjä tapahtumille on baari, johon tarinan henkilöt ovat juuttuneet. Samaan paikkaan palaavia ihmisiä yhdistää luonnollinen pelko, että emme ole rakastaneet tarpeeksi tai että emme ole rakastaneet lainkaan.”
    Miten mielestäsi tämä teema näkyy näytelmässä?
  2. Ohjaaja Sakari Kirjavainen kertoo käsiohjelmassa näin: ”Vain laulaessa maailma haipuu pois ja koko maailmankaikkeudessa ei hetkeen ole muita. Siksi Finhits on myös musiikkia. Sen hetken kun näytelmän henkilöt laulavat laulua, jossa on heille todellista suuruutta, he tuntevat olevansa kuolemattomia. Ja suuruushan on katsojan silmässä ja kuulijan korvassa.” Mitä mieltä ole ohjaajan ajatuksesta? Mitä itse ajattelet nähtyäsi näytelmän?
  3. Ohjaaja Sakari Kirjavainen sanoo käsiohjelmassa näin: ”Hotakaisen lause on kuin kiillotettua koivuhalkoa, joka kalahtaa kuulijan nuppiin. Hänen huumorinsa on tiukkaa ja ironiaan päin kallellaan, yhdellä sanalla iskelmänsinistä.” Mitä ajattelet hänen tarkoittavan tällä?